Jak se webař stal mobilním vývojářem
Na své profesní dráze jsem si prošel několika fázemi. S programováním jsem začal naklikáváním a psaním jednoduchých okenních aplikací v C++Builderu. Pak přišlo připojení na Internet a já upřel svoji pozornost na web. Naučil jsem se HTML a vyzkoušel slepou větev v podobě Microsoft FrontPage. Dlouhou dobu jsem si s ním vystačil. Okolo roku 2005 jsem se začal učit PHP a vydělával si pravidelně pár tisíc korun malými zakázkami. Zároveň se začátkem studia na ČVUT FEL jsem se naučil Nette a ve druhém ročníku se přihlásil na inzerát do firmy, kde jsem zažil a stále zažívám největší posuny ve svých znalostech a dovednostech.
Moje pokroky v programování za posledních 15 let vždycky pramenily z toho, že jsem ostatním záviděl jejich výtvory a chtěl mít vlastní. Ať už šlo o zkompilované .exe soubory, webové stránky, redakční systémy, rozšíření do Nette – prostě všechno, co bylo v dané době středem mého zájmu.
Už tři a půl roku mám iPhone. Za tu dobu jsem si ke všem těm ikonkám na homescreen vytvořil vřelý vztah. Zblízka sleduju novinky o Applu a vím o všem, co se v iOS a Mac komunitě šustne. Vytříbil jsem si díky tomu smysl pro kvalitu a user experience, který se snažím aplikovat i při tvorbě webů.
Ale to mi samozřejmě nestačí. Potřeboval jsem zjistit, jak mobilní vývojáři dělají mé oblíbené aplikace. Nainstaloval jsem Xcode a začal se učit z přednášek ze Stanfordu. Napsal jsem si pár jednoduchých aplikací, abych pochopil probírané principy.
Mobilní vývoj je něco úplně jiného než web – nestačí odpovědět na bezstavový HTTP požadavek a umřít. Aplikace může běžet třeba i desítky minut a musí se chovat správně při libovolných kombinacích uživatelských vstupů. Náročné výpočty je třeba odsouvat do vedlejších vláken, protože uživatelské rozhraní musí být stále plynulé. Vše běží o hodně blíže železu a občas je to na nízkoúrovňovosti kódu poznat. Celé je to pořádná výzva a ty já rád.
Uživatel na telefonu nemá k dispozici klávesnici a myš, takže si neporadí s pekelně naprogramovanými formuláři, které jsou na webu běžné, ale veškerou funkcionalitu je potřeba detailně promyslet a připravit mu ji na zlatém podnose, ať svého cíle dosáhne co nejjednodušeji. Zatímco na webu vám projde, že za den vychrlíte čtyři formuláře, u kterých stačí, že se budou chovat nějak takhle, na iOS můžete strávit tvorbou jedné obrazovky třeba měsíc a nikdo se tomu nebude divit.
Po šesti měsících vývoje dnes vydávám svou první aplikaci, kterou jsem vyvinul společně s Michalem Langmajerem – jsme na ni pořádně pyšní. Pokud máte guláš v tom, kterým přátelům dlužíte a kdo dluží vám, určitě ji omrkněte.
Mobilní vývoj je pro mě zatím jen hobby na dlouhé zimní i letní večery, ale možná se z toho jednoho dne stane seriózní obživa. Držte mi palce!